• Monopoly
  • Landbouw
  • Schaakbord

Voorpagina

Welkom op de website van Stichting Zapper. De Stichting heeft als hoofddoelstelling “Het leveren van een bijdrage aan projecten die het verbeteren van de woon-, leer- en speelsituatie van kinderen waar ook ter wereld tot thema hebben.”

Lees meer over Stichting Zapper >>

'Muzikale levensverhalen gebundeld'

Op zaterdag 1 april jl. vond in de Oudheidkamer voor de zevende keer ‘de avond van het muziekverhaal’ plaats. Deze keer stonden het leven en de ervaringen in de ‘seventies’ centraal. Het idee was weer simpel. Schrijvers en vertellers gaven een beeld van een gebeurtenis en verwezen daarbij naar een muzikale ervaring. De huisband zorgde weer voor de live vertolking.

Deze recente verhalenavond is samen met eerdere edities de aanzet geweest om in het min of meer zeldzame genre muziekverhalen een boek te laten verschijnen. Tijdens de avond is dit gepresenteerd onder naam ‘Achtergrondmuziek – muzikale levensverhalen’. Auteur Cock Raaijmakers meldt dat we te vaak slechts de opgeklopte, gedenkwaardige momenten gebruiken om gevoelde emotie muzikaal te laten zien. Dit boek rekent af met de denkfout dat het slechts deze gelegenheden zijn, waaraan we de samenhang van levenservaring met muzikale vertolking ophangen. Ons prachtige leven barst van de momenten die vragen om het vertellen van een verhaal. De aanleiding kan op het oog onbelangrijk zijn, soms is sprake van een ingrijpende gebeurtenis. In alle gevallen wint de ervaring aan perspectief door hieraan de muzikale emotie toe te voegen.

Het boek kan worden beschouwd als een pretentieloze poging door de voorbeelden van verhalen op muziek jouw creativiteit te stimuleren. Hopelijk levert het je in een aantal gevallen herkenning, dan weer verbazing, soms een glimlach, maar in alle gevallen iets dat op een muzikale emotie wijst.

Het boek is te koop bij Boekhandel ‘De Ridderhof’. De verkoopprijs is €25,- en de opbrengsten komen ten goede aan de Stichting ‘Zapper’. Deze instelling stimuleert onderwijsprojecten voor kinderen in achterstandssituaties.

>> Artikel in De Combinatie

JoomSpirit